tirsdag 24. august 2010

Hvordan unngå å forgifte sitt barn?


Det burde ikke være så vanskelig, men all den tid norske myndigheter ikke tar føre var-prinsippet på alvor hva angår hormonlignende stoffer, så kan det faktisk være en utfordring å unngå å forgifte sitt barn.

Nylig ble det kjent at lokkene til de alle de mest kjente barnematprodusentene inneholder bisfenol A. I Danmark er dette hormonlignende stoffet forbudt i produkter til barn under tre år, men her i Norge er det altså tillatt. Og det brukes tydeligvis. Jeg husker at jeg brukte både tid og energi på å finne smokker og flasker til lillegutt uten bisfenol A da jeg skulle kjøpe inn utstyr til ham mot slutten av svangerskapet. Nå har han spist fast føde en stund, inkludert en hel del glass barnemat som altså tydeligvis inneholder bisfenol A i lokket. Hadde jeg visst dette hadde vi naturligvis styrt unna disse. Jeg blir irritert, for det er virkelig ikke nødvendig å bruke dette stoffet, det går fint an å lage fungerende lokk uten. Den eneste barnematprodusenten som har forstått det er Holle, som er avbildet i dagens innlegg (bildet er fra Holles nettside). Og så blir jeg irritert fordi stoffet et tillatt i Norge, når det er så mye som tyder på at det er skadelig for oss, spesielt for de helt små.

Men irritasjon sluker jo energi, så da får man vel prøve å se det hele fra et positivt perspektiv.. Jeg har fått et kraftig dytt i baken og kommer nå til å forsøke å lage så godt som all barnematen selv. I dag har jeg laget 6 middager som er most og puttet i fryseren. No more Nestle, Hipp or Småfolk (men kanskje jeg kjøper inn litt Holle-mat for å ha på lur).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar