onsdag 18. august 2010

Plukk noen andres epletre


Nei, jeg mener ikke at man bør gå på slang i stor stil. Det jeg mener er at man bør plukke andres epler mot tillatelse. Og etter min erfaring er ikke tillatelse så vanskelig å få.

Hver sensommer og høst kommer det for en dag hvor mange det er som har epletrær som ikke blir plukket. Eplene modnes, henger en stund, og faller etter hvert ned og råtner. I stillhet. Men ikke upåaktet; for det er vel flere enn jeg som legger merke til det?

Jeg vil ikke henge ut de som eier epletrærne og ikke plukker, det kan sikkert være gode grunner til det. Kanskje er man blitt gammel og skrøpelig, eller kanskje man ikke liker eplene? Uansett virker det som om de fleste bare blir lettet dersom noen andre spør om lov til å plukke eplene. Det er derfor en strålende vinn-vinn situasjon! Et tips er å vente til man har sett at eplene har hengt en stund uten å bli plukket, så minimerer man risikoen for å henvende seg til epleeiere som faktisk har planer om å plukke eplene sine selv. Og det skader ikke å levere et par glass eplemos eller lignende til en generøs eplegiver i etterkant!

Senest i forrige uke bakte jeg eplepai av epler plukket fra naboens tre, og den smakte fortreffelig. Og en bonus er at slike epler vanligvis er økologiske også; de som ikke plukker eplene har vanligvis ikke tatt seg bryet med å sprøyte epletreet heller.

God eplehøst!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar